W dniu 3 stycznia 2022 r. radni Klubu Radnych Stalowowolskiego Porozumienia Samorządowego Dariusz Przytuła, Renata Butryn i Damian Marczak uczestniczyli w spotkaniu z prezydentem Rzeszowa Konradem Fiołkiem, w spotkaniu uczestniczyła również z Pani Natalia Hul – koordynator ds. dostępności.
Pani Natalia Hul od 2010 r. współpracuje ze stowarzyszeniami wspierającymi osoby z niepełnosprawnościami, m.in. z Podkarpackim Stowarzyszeniem Głuchych, jako wolontariuszka, wspierając osoby z niepełnosprawnością w obszarze rehabilitacji, aktywizacji społecznej i zawodowej. Jest tłumaczką języka migowego i często wspomaga fundacje podczas różnego rodzaju konferencji. Opiekuje się również niesłyszącymi studentami rzeszowskich uczelni. Dotąd pracowała jako wykładowczyni języka migowego oraz języka angielskiego. Od najmłodszych lat przebywa z osobami z niepełnosprawnościami, dlatego jest świadoma wyzwań i wrażliwa na potrzeby osób niepełnosprawnych.
Do zadań Koordynatora do spraw dostępności należy przede wszystkim:
1. wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług świadczonych przez Urząd Miasta Rzeszowa i jednostki organizacyjne miasta Rzeszowa
2. przygotowanie i koordynacja wdrożenia planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez Urząd Miasta Rzeszowa i jednostki organizacyjne miasta Rzeszowa,
3. monitorowanie działalności Urzędu Miasta Rzeszowa i jednostek organizacyjnych w zakresie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Niestety w Stalowej Woli nie funkcjonuje osoba przeznaczona tylko dla osób z niepełnosprawnością. Na jednej z komisji przy Radzie Miejskiej
przypadkowo radni dowiedzieli się, że taką funkcję pełni sekretarka sekretarza Miasta. Ale czy ma takie doświadczenie i znajomość języka migowego jak pani koordynator Natalia Hul z Urzędu Miasta w Rzeszowie ciężko stwierdzić, gdyż do tej pory to stanowisko było ukryte.
W dniu 7 stycznia radni SPS Przytuła, Butryn i Marczak złożyli do przewodniczącego Rady Miejskiej w Stalowej Woli interpelację o treści poniżej:
20 września 2019 weszła w życie ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, a od 30 września 2020 – funkcjonują wyznaczeni koordynatorzy dostępności. Realizacja ustawy ma na celu stworzyć osobom ze szczególnymi potrzebami, które są narażone na marginalizację lub dyskryminację m.in. ze względu na niepełnosprawność czy wiek (seniorzy) do bardziej samodzielnego i komfortowego korzystania z budynków i usług administracji publicznej i innych podmiotów publicznych (np. szkół, instytucji kultury, palcówek służby zdrowia, pływalni).
Należy podkreślić, że rozwiązania przewidziane w ustawie realizują zapisy Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, zobowiązujące do zapewnienia takim osobom na równi z innymi obywatelami dostępu do różnych obiektów. Projekt ustawy powstał we współpracy ze środowiskiem osób niepełnosprawnych.
Sektor publiczny jest zobowiązany do zapewnienia co najmniej minimalnej dostępności, która zagwarantuje dostępność podmiotu publicznego. Minimalne wymagania obejmują zapewnienie w instytucjach publicznych:
Od 6 września 2021 r. każdy obywatel ma prawo poinformować podmiot publiczny o braku jego dostępności w wymiarze architektonicznym, cyfrowym i informacyjno – komunikacyjnym. Osoby ze szczególnymi potrzebami lub ich przedstawiciele ustawowi mogą także złożyć wnioski i skargi. Pozytywne rozpatrzenie skargi może skutkować nakazem zapewnienia dostępności, a niewywiązanie się z tego – nałożeniem kary pieniężnej.
Jeśli osoba ze szczególnymi potrzebuje zapewnienia dostępności, aby załatwić swoją sprawę urzędową w danym podmiocie publicznym lub skorzystać z jego usług, może złożyć wniosek o zapewnienie dostępności.
Każdy podmiot publiczny zobowiązany był do 31 marca 2021 r., a następnie co kolejne 4 lata, sporządzić krótki raport o stanie zapewniania swojej dostępności. Wypełniony raport trzeba opublikować na stronie BIP danego podmiotu (urzędu, szkoły, domu kultury, spółki wodociągowej, zarządu dróg miejskich itp.) lub stronie internetowej.
Na stronach MOSiR -u i miasta pojawiły się raporty o dostępności (z roku 2021) i w naszej ocenie, co najmniej w 50% budynki publiczne gminy nie spełniają ustawowych wymogów związanych z dostępnością architektoniczną, cyfrową i informacyjno – komunikacyjną.
Więcej o koordynatorze ds. dostępności na stronie społecznościowej facebooka Stalowowolskiego Porozumienia Samorządowego w najbliższym czasie.